Regulaminy
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W TUROBINIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Turobinie określa
szczegółową strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Turobinie.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Turobinie, - Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Turobinie,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Turobin,
- Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Turobin,
- Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Turobinie,
- Ośrodku - należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Turobinie.
§ 3
- Ośrodek jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną i budżetową Gminy Turobin.
- Ośrodek działa na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, aktów prawnych wydawanych przez Radę, Wójta i Kierownika, w szczególności Statutu i niniejszego Regulaminu.
- Ośrodek jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Siedziba Ośrodka znajduje się w Turobinie przy ul. Rynek 4.
- Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 7.15 do 15.15.
Rozdział II
Cele, zadania Ośrodka
§ 4
- Celem działania Ośrodka jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, przede wszystkim poprzez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Do zakresu zadań Ośrodka należy realizacja zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej oraz zadań zleconych gminie przekazanych do realizacji przez Ośrodek.
- Ośrodek wykonuje zadania wynikające, m.in. z:
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.),
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 901 ze zm.) oraz przepisów wydanych na jej podstawie,
- ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.),
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(t.j Dz. U. z 2023 r. poz. 1300), - ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.),
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 447 ze zm.), - ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.),
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
(t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1297), - ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. 2021 r. poz. 1744 ze zm.),
- ustawy z dnia 13 października z 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.), - ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.), - ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego ( t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2039),
- ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci ( Dz.U. z 2023 r. poz. 1993),
- ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329 ze zm.)
- innych aktów prawnych wskazujących zadania leżące w gestii Ośrodka.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 5
- W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy:
- Kierownik,
- Główny Księgowy,
- Specjalista pracy socjalnej,
- Pracownik socjalny,
- Starszy inspektor do spraw świadczeń rodzinnych,
- Straszy inspektor do spraw funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych,
- Asystent rodziny.
- Liczbę etatów na poszczególnych stanowiskach ustala się w zależności od potrzeb lub wymogów wynikających z przepisów prawa.
- Dopuszcza się możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w Ośrodku.
- Strukturę organizacyjną Ośrodka określa załącznik do niniejszego Regulaminu.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje Kierownika
§ 6
- Ośrodkiem kieruje Kierownik.
- Kierownik odpowiada, za realizację powierzonych zadań, organizację i skuteczność pracy Ośrodka oraz wykonywanie Zarządzeń Wójta i uchwał Rady Gminy w zakresie dotyczącym prowadzonych spraw.
- Kierownik składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
- Kierownik organizuje system kontroli zarządczej zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz ponosi odpowiedzialność za jego sprawne funkcjonowanie.
- Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Ośrodka i wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
- Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Wójt, który udziela mu stosownych upoważnień i pełnomocnictw.
- Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków stosownie do przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46).
- Kierownik jest Administratorem Danych Osobowych w rozumieniu art. 7 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).
§ 7
Do podstawowych obowiązków Kierownika należy kierowanie realizacją zadań Ośrodka określonych w statucie w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w szczególności;
- opracowywanie planów działalności Ośrodka oraz nadzorowanie prawidłowości, terminowości i wykonywania zadań przez pracowników,
- wydawanie z upoważnienia Wójta decyzji administracyjnych w sprawach pomocy społecznej i innych powierzonych zadań,
- racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy i przestrzegania dyscypliny pracy przez podległych pracowników,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników,
- właściwa realizacja polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno – bytowej,
- kształtowanie polityki płacowej w oparciu o obowiązujące przepisy,
- kształtowanie polityki finansowej w oparciu o zasady gospodarki finansowej obowiązującej jednostki budżetowe,
- realizacja programów rządowych w zakresie pomocy społecznej,
- dokonywanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności między podległych pracowników.
§ 8
Do wyłącznych kompetencji Kierownika należy:
1) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
2) wydawanie zarządzeń,
3) gospodarowanie mieniem Ośrodka,
4) opracowanie planów finansowych i właściwe gospodarowanie finansami Ośrodka,
5) wydawanie przepisów wewnętrznych w sprawach organizacji i funkcjonowania Ośrodka.
Rozdział V
Zadania i kompetencje na poszczególnych stanowiskach pracy
§ 9
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu Ośrodka,
- dokonywanie analizy budżetu i na bieżąco informowanie Kierownika o jego realizacji,
- sporządzanie wniosków w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetowych,
- sporządzanie dokumentów finansowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych oraz organizowanie ich obiegu, archiwizacji i kontroli,
- dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarowanie środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi do dyspozycji Ośrodka,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
- sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych wymaganych przez GUS,
- sporządzanie rozliczeń z dotacji otrzymywanych za poszczególne zadania wykonywane w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej,
- sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym przyjmowanych do realizacji dokumentów księgowych,
- dekretacja dokumentów księgowych,
- prowadzenie ewidencji księgowej,
- przeprowadzanie okresowej kontroli kont (analiza rozrachunków z klientami, publiczno-prawnych, kosztowych),
- prowadzenie dokumentacji płacowo-kadrowej,
- naliczanie wynagrodzeń z tytułu umów o pracę,
- rozliczanie umów zleceń, umów o świadczenie usług,
- rozliczanie umów cywilno-prawnych,
- wprowadzanie i wysyłanie przelewów w KIRI,
- sporządzanie deklaracji ZUS i przekazywanie ich w programie PŁATNIK,
- naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dla osób kwalifikujących się do tej formy pomocy, zgłaszanie ich do ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego i wyrejestrowanie z tych ubezpieczeń,
- rozliczanie podatku i przygotowywanie deklaracji podatkowych,
- przygotowywanie informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek
- dochodowy,
- prowadzenie i ewidencja księgowa funduszu socjalnego,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych wyposażenia i środków trwałych Ośrodka,
- przygotowywanie zaświadczeń o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu,
- Obsługa oprogramowania księgowego: KADRY, PŁACE, FINANSE, ZLECONE oraz
- Oprogramowania PŁATNIK,
- podpisywanie dokumentów podpisem elektronicznym w SEPI.
§ 10
Do zadań specjalistów pracy socjalnej i pracownika socjalnego należy w szczególności:
- praca socjalna,
1a) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
- dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych , a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
- udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe,
- pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania problemów oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
- inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
- inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych,
- zawieranie kontraktów socjalnych,
- prowadzenie rejestrów i ewidencji osób korzystających z pomocy społecznej,
- weryfikacja danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej, osób korzystających z tych świadczeń oraz członków ich rodzin, za pośrednictwem systemu Empatia,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie list wypłat zasiłkobiorców,
- przygotowywanie zaświadczeń w sprawach pomocy społecznej,
- organizowanie i zabezpieczenie potrzeb z zakresu świadczeń w naturze,
- sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo – finansowych w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej w zakresie pomocy społecznej,
- obsługa poczty z systemu Empatia Pomost,
- ustalanie i zgłaszanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- koordynacja dożywiania dzieci w szkołach i osób dorosłych,
- prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących ustalenia prawa do podlegania ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu, przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w tych sprawach oraz zgłaszanie Głównemu Księgowemu osób kwalifikujących się do tej formy pomocy,
- występowanie do Kierownika Ośrodka z wnioskiem o przydzielenie asystenta rodziny oraz konsultowanie planu pracy z rodziną opracowanego przez asystenta rodziny,
- analiza sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie,
- wzmocnienie roli i funkcji rodziny,
- rozwijanie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych rodziny,
- podniesienie świadomości w zakresie planowania i funkcjonowania rodziny,
- pomoc w integracji rodziny,
- przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny,
- współpraca z asystentem rodziny,
- monitorowanie sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej,
- sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo – finansowych w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej w zakresie wspierania rodziny,
- uczestniczenie w pracach z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą diagnostyczno- pomocową,
- prowadzenie dokumentacji zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych,
- sporządzanie informacji i sprawozdań w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej,
- realizacja innych zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej,
- przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej osób umieszczonych w DPS,
- prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów decyzji w sprawach pomocy pieniężnej przewidzianej ustawą o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- obsługa Oprogramowania „POMOST”,
- sprawowanie opieki nad stażystami,
§ 11
Do zadań starszego inspektora do spraw świadczeń rodzinnych należy
w szczególności:
- wydawanie wniosków, przyjmowanie dokumentów i prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna oraz jednorazowego świadczenia o którym mowa w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
- uzyskiwanie od organów podatkowych lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych, organów emerytalno – rentowych oraz z rejestrów publicznych, drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu Empatia informacji niezbędnych do ustalania prawa do świadczeń rodzinnych oraz zasiłków dla opiekunów,
- obsługa poczty z systemu Empatia,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- sporządzanie list wypłat zasiłkobiorców,
- prowadzenie dokumentacji, rejestracja i ewidencja wniosków, decyzji i świadczeniobiorców,
- prowadzenie postępowań w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych oraz zasiłków dla opiekunów,
- zgłaszanie potrzeb w zakresie świadczeń rodzinnych oraz zasiłków dla opiekunów,
- sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo – finansowych w ramach w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej w zakresie świadczeń rodzinnych oraz zasiłków dla opiekunów, oraz świadczenia o których mowa w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
- przygotowywanie dokumentacji i przekazywanie jej wraz z uzasadnieniem stanowiska Ośrodka do organu odwoławczego,
- współpraca z Lubelskim Urzędem Wojewódzkim w Lublinie w zakresie dotyczącym koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej,
- prowadzenie metryczki sprawy zakładanej każdorazowo przy wszczęciu postępowania,
- informowanie o potrzebie zgłaszania lub wyrejestrowywania z ZUS, w przypadku osób mających uprawnienia do niektórych świadczeń rodzinnych, od których opłaca się składki na ubezpieczenie emerytalno – rentowe lub zdrowotne do ZUS,
- przygotowywanie zaświadczeń w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych oraz zasiłków dla opiekunów,
- obsługa Oprogramowania do Świadczeń Rodzinnych,
- zakładanie i aktualizacja teczek akt osobowych pracowników,
- obsługa kadrowa pracowników,
- nadzór i rozliczanie czasu pracy,
- prowadzenie spraw BHP,
- wydawanie druków i przyjmowanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny,
- przygotowywanie projektów decyzji w sprawie odmowy wydania Karty Dużej Rodziny,
- wprowadzanie do systemu danych osób, którym przysługuje Karta Dużej Rodziny
i wydawanie kart uprawnionym, - zgłaszanie potrzeb w zakresie Karty Dużej Rodziny,
- sporządzanie sprawozdań w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej w zakresie Karty Dużej Rodziny,
- obsługa systemu teleinformatycznego Karty Dużej Rodziny,”
§ 12
Do zadań starszego inspektora do spraw funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych należy w szczególności:
- wydawanie wniosków, przyjmowanie dokumentów i prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych,
- uzyskiwanie od organów podatkowych lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych, organów emerytalno – rentowych oraz z rejestrów publicznych, drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu Empatia informacji niezbędnych do ustalania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych,
- obsługa poczty z systemu Empatia,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie list wypłat w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych,
- prowadzenie dokumentacji, rejestracja i ewidencja wniosków, decyzji i świadczeniobiorców,
- zgłaszanie potrzeb w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych,
- prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń nienależnie pobranych z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych i przygotowanie w tych sprawach decyzji,
- przygotowywanie dokumentacji i przekazywanie jej wraz uzasadnieniem stanowiska ośrodka do organu odwoławczego,
- współpraca z Lubelskim Urzędem Wojewódzkim w Lublinie w zakresie dotyczącym koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej,
- podejmowanie działań, prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, przygotowywanie decyzji w tym zakresie,
- prowadzenie metryczki sprawy zakładanej każdorazowo przy wszczęciu postępowania,
- sporządzanie rejestrów, sprawozdań i dokumentacji w sprawie zwrotu należności
od dłużników z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej, - zgłaszanie i systematyczna aktualizacja danych dotyczących dłużników alimentacyjnych w biurach informacji gospodarczej,
- prowadzenie dokumentacji, rejestracja i ewidencja wniosków, decyzji dłużników,
- sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo – finansowych w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych,
- obsługa Oprogramowania do Funduszu Alimentacyjnego i Świadczeń Wychowawczych,
- przygotowywanie zaświadczeń w sprawach funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych,
- bieżący nadzór nad prawidłowością doboru grup rzeczowych z wykazu akt,
- nadzór nad właściwym zakładaniem spraw i prowadzeniem akt spraw,
- dobór oraz przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego którego wartość nie przekracza wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 30.000 EURO,
- przygotowywanie projektów umów,
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 30.000 EURO,
- prowadzenie i przechowywanie kompletnej dokumentacji zamówień publicznych,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących zamówień publicznych,
- prowadzenie Rejestru umów i porozumień Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Turobinie, - sprawowanie w imieniu Kierownika bezpośredniego nadzoru nad stanem kontroli zarządczej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Turobinie,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad skutecznością działania kontroli zarządczej
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Turobinie, - wdrożenie i monitorowanie systemu zarządzania ryzykiem,
- przygotowywanie informacji dla Kierownika w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej za poprzedni rok do dnia 31 marca każdego roku,
- przeprowadzanie co najmniej raz w roku samoocenę kontroli zarządczej przez pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Turobinie,
- prowadzenie rejestru zarządzeń Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Turobinie, - nadzór nad prawidłowością realizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych,
- prowadzenie zakładowej składnicy akt,
- prowadzenie i bieżące aktualizowanie strony internetowej ośrodka,
- przekazywanie, na koniec mijającego roku kalendarzowego, Administratorowi Danych Osobowych sprawozdania z działalności IODO,
- nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych przetwarzanych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Turobinie oraz zadań realizowanych w tym zakresie, a w szczególności nadzorowanie i kontrolowanie:
- stosowania środków technicznych i przedsięwzięć organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych przed dostępem osób nieupoważnionych, odpowiednich do zagrożeń oraz kategorii danych,
- przetwarzania danych osobowych przez użytkowników zgodnie z zakresem nadanego
im upoważnienia, - prowadzenia dokumentacji przetwarzanych danych osobowych,
- stosowania przez użytkowników zasad przetwarzania danych osobowych, a w szczególności ich zbierania, utrwalania, opracowywania, zmieniania, udostępniania i ich usuwania,
- ochrony obszarów przetwarzania danych w zakresie adekwatności stosowanych zabezpieczeń i możliwości wystąpienia w nich zagrożeń,
- wyposażania oraz zabezpieczania pomieszczeń, w których przechowuje się dane sensytywne i kopie zapasowe zbiorów,
- prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych,
- rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących przetwarzania i ochrony danych,
- tworzenia projektów zarządzeń, instrukcji i wytycznych Administratora Danych Osobowych,
- wyjaśniania i dokumentowania przypadków naruszania zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych,
- organizowania szkoleń z zakresu przetwarzania i ochrony danych osobowych,
- okresowych analiz zagrożeń bezpieczeństwa i ocen stanu ochrony danych osobowych przetwarzanych w obszarach,
§ 13
Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny
i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, - opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
- realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329 ze zm.)
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku i przekazywanie tej oceny Kierownikowi,
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą diagnostyczno-pomocową, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
- Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 18 i 19, udzielają asystentowi rodziny odpowiedniej pomocy w wykonywaniu czynności zawodowych.
- Plan pracy z rodziną, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje zakres realizowanych działań mających na celu przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, a także zawiera terminy ich realizacji i przewidywane efekty.
- Liczba rodzin, z którymi jeden asystent rodziny może w tym samym czasie prowadzić pracę, jest uzależniona od stopnia trudności wykonywanych zadań, jednak nie może przekroczyć 15.
Rozdział VI
Podstawowe obowiązki pracowników
§ 14
Do podstawowych obowiązków pracowników Ośrodka należy:
- sumienne wykonywanie powierzonych czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz poleceniami przełożonego,
- uzgadnianie z przełożonym sposobu realizacji powierzonych zadań i informowanie o ewentualnie napotykanych trudnościach podczas wykonywanie obowiązków służbowych,
- terminowe wykonywanie zadań,
- wykonywania zadań z należytą starannością,
- efektywne wykorzystywanie czasu pracy,
- przedkładanie spraw do kontroli przełożonym,
- przestrzeganie tajemnicy informacji prawnie chronionej oraz zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych podczas przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych i innych zbiorach ewidencyjnych – także po ustaniu zatrudnienia,
- przestrzeganie zasad i stosowanie zabezpieczeń służących bezpieczeństwu przechowywanych i przetwarzanych informacji oraz zgłaszanie bezpośredniemu przełożonemu lub Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji przypadków naruszenia bezpieczeństwa informacji,
- przestrzeganie ustalonego w Ośrodku czasu pracy,
- dbanie o dobro Ośrodka, chronienie mienia i używanie go zgodnie z przeznaczeniem,
- przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa higieny pracy,
- udzielanie pomocy współpracownikom oraz zastępowanie ich w pracy podczas choroby i urlopu,
- podnoszenie poziomu wiedzy ogólnej i zawodowej oraz znajomość przepisów prawa stosowanych w działalności Ośrodka,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości a także godności w kontaktach z interesantami, współpracownikami i zwierzchnikami,
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
- właściwe przechowywanie akt i pieczęci,
- stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt oraz oznaczanie
ich i archiwizowanie, realizacja innych czynności kancelaryjnych zgodnie
z obowiązującymi przepisami, - sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości Kierownikowi,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady i zarządzeń Kierownika w zakresie prowadzonych spraw,
- realizacja uchwał Rady i zarządzeń Kierownika,
- dokonywanie samooceny w zakresie stosowania standardów kontroli zarządczej,
- identyfikowanie, analiza oraz monitoring ryzyk związanych z realizacją celów i zadań,
- przestrzeganie zasad organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w Ośrodku,
- wykonywanie zadań zleconych przez Kierownika.
Rozdział VII
System zastępstw
§ 15
- W czasie nieobecności Kierownika pracą Ośrodka kieruje wyznaczony przez Kierownika pracownik.
- W razie nieobecności Głównego Księgowego Ośrodka obsługę finansową Ośrodka zapewnia Skarbnik Gminy, który może wyznaczyć osobę do realizacji zastępstwa.
- W razie nieobecności jednego ze specjalistów pracy socjalnej i pracownika socjalnego zastępstwo obejmuje specjalista pracy socjalnej obecny w pracy, który przejmuje na czas nieobecności zastępowanego pracownika zakres jego obowiązków.
- W razie nieobecności starszego inspektora do spraw świadczeń rodzinnych - obsługę zapewnia starszy inspektor do spraw funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych.
- W razie nieobecności starszego inspektora do spraw funduszu alimentacyjnego i świadczeń wychowawczych - obsługę zapewnia starszy inspektor do spraw świadczeń rodzinnych.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 16
Szczegółowe zakresy obowiązków poszczególnych pracowników określają indywidualne zakresy czynności oraz opisy stanowisk pracy.
§ 17
Pracownik po zapoznaniu się z treścią niniejszego regulaminu potwierdza ten fakt własnoręcznym podpisem.